SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Het is de techniek van het optimaliseren van websites om een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines, zoals Google, te bereiken. SEO richt zich op de organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Op de hoogste posities worden de betaalde advertenties weergegeven.

In dit artikel leg ik uit wat je zelf kunt doen aan SEO.

Het algoritme van Google

Met SEO probeer je je website in te richten op basis van Google’s zoek-algoritme, zodat jouw webpagina’s zo hoog mogelijk worden weergegeven in de zoekresultaten. Hoewel Google’s algoritme geheim is, kun je toch aardig inschatten welke factoren de SEO beïnvloeden.

De factoren die het zoek-algoritme van Google bepalen kun je verdelen in twee categorieën namelijk: On-page SEO factoren en Off-page SEO factoren.

On-page SEO factoren

On-page SEO factoren is dat wat je kunt beïnvloeden op je eigen website. Er zijn allerlei (technische) aspecten van je website die de kans op een hoge positie (ook wel ranking genoemd) bepalen. De techniek waarmee je website is gemaakt is dus voor een groot deel bepalend. Als je een website hebt op basis van WordPress zit je hiermee al heel goed. Zeker als je dan nog een plugin gebruikt die je daarbij helpt zoals de populaire Yoast SEO plugin. Daarnaast speelt de structuur van je website, de snelheid en de inhoud een belangrijke rol in de on-page SEO factoren.

Off-page SEO factoren

Naast on-page SEO factoren, zijn er de zogenaamde off-page SEO factoren. Deze off-page SEO factoren zijn moeilijk te beïnvloeden. De belangrijkste off-page factor zijn de links naar jouw site. Hoe meer (relevante) websites naar jouw website linken, hoe hoger je ranking zal zijn. Vergelijk het maar met de werkelijke wereld: hoe meer mensen naar jou verwijzen, hoe belangrijker je blijkbaar bent.

Een andere bepalende off-page factor is je concurrentie. Het is nogal bepalend of je veel of weinig online concurrenten hebt en wat de kwaliteit van die concurrenten is. Het concurrentievermogen van jouw markt heeft dus een grote invloed op je kansen om hoog te scoren in de zoekmachines.

Zoekmachine Optimalisatie is geen truc

SEO mag nooit een truc zijn. Het moet een duurzame strategie voor de lange termijn zijn. Het gebruik van trucs om binnen het algoritme van Google te passen werkt alleen op de korte termijn. Google wil alle informatie ter wereld universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Zodat ze de gebruikers de beste resultaat kunnen laten zien voor hetgeen waar ze naar zoeken. Google heeft daar veel belang bij want dan blijven de gebruikers komen en kan Google betaalde advertenties blijven plaatsen.

Als je hoog wilt ranken voor een bepaald zoekwoord, moet je gaan voor het beste resultaat.

De 4 belangrijkste SEO-tips voor je website

Om hoog te scoren in zoekmachines op jouw onderwerp hebben we de 4 belangrijkst tips voor SEO op een rijtje gezet.
Om hoog te scoren moet je website:

  • veeel en uitmuntende content over jouw onderwerp bevatten
  • technische perfect zijn
  • gemakkelijk te gebruiken zijn door je bezoekers (User Experience)
  • goed beveiligd zijn

Je moet je richten op alle deze aspecten van website optimalisatie om het beste resultaat.

We kunnen je door onze jarenlange ervaring in de bouw van websites helpen met het hoger krijgen van jouw website in Google.
Wil je daar meer over weten neem dan contact met ons op of bel direct 026 – 737 00 18.