Test de kwaliteit van je website
Je hebt een “mooie” website en hoopt daarmee duidelijk te maken wat je wil. Voor veel organisaties is het tevens het doel om (nieuwe) klanten te vinden. Misschien heb je zelfs wel een duidelijke doelstelling die je SMART hebt gedefinieerd. Toch is een mooie website niet het enige criterium. Test daarom de kwaliteit van je website. De kwaliteit van je website speelt een grote rol voor de zoekmachines en voor je bezoekers. Daarom is het goed om je website eens te checken op een aantal belangrijke punten. Of je website online te testen op de kwaliteit.
Test je eigen website online
Er zijn talloze online tools om de kwaliteit van je website te testen. Wij maken veel gebruik van de volgende tools:
- Pingdom Website Speed Test
- Website Grader (HubSpot)
- W3C check (voldoet je website aan de webstandaarden?)
Ze geven je een duidelijk beeld van de kwaliteit van je website en wat je er aan kunt verbeteren.
Kwaliteit van je website, een checklist voor een goede website
Je kunt natuurlijk ook zelf je website nalopen aan de hand van een checklist.
Hieronder vind je een aantal belangrijke punten waarop je zelf kunt controleren.
Inhoud van je website
- Doel: Is het duidelijk waar je website over gaat? Wat kan de bezoeker er vinden?
- Informatief: Zijn de teksten en de afbeeldingen informatief?
- Relevant: Is de informatie relevant, gezien vanuit de vraag van de bezoeker?
- Beknopt: Is de informatie die je geeft ‘to the point’?
Zoekmachine optimalisatie / SEO
- Ranking: Worden de pagina’s geïndexeerd door Google? (Je kunt dit controleren door in de adres balk van Chrome het volgende commando te typen: “site:jouwdomeinnaam.nl”. Google geeft dan een overzicht van de geïndexeerde pagina’s.)
- Metatags: Heeft elke pagina een unieke titel, en omschrijving?
- URL’s: Zijn de URL’s zoekmachine en gebruikers vriendelijk?
- Inhoud: Zijn de teksten en afbeeldingen op de juiste zoektermen geoptimaliseerd?
- Structuur: Zijn de pagina’s juist gestructureerd (Denk met name aan het gebruik van koppen in de juiste hiërarchische volgorde, dus eerst kop 1 (<h1>), daarna kop 2 (<h2>) enzovoort.)
Gebruikersvriendelijkheid
- Responsief: Werkt je website op de smartphone, tablet en computer even goed en gemakkelijk?
- Doelgroep: Is het duidelijk voor je doelgroep(en) hoe ze door je website moeten navigeren?
- Opmaak: Is de lay-out overzichtelijk en helder?
- Navigatie: Is er een duidelijk navigatie en is er kruimelpad(breadcrums)?
- Conversie: Is het conversieproces helder en duidelijk (Denk aan contactformulieren, bestelformulieren.)?
- Call-to-action: Zijn er duidelijke oproepen om in actie te komen?
Ontwerp
- Uitstraling: Heeft je website een professionele en verzorgde uitstraling?
- Huisstijl: Is er een heldere en consistente huisstijl gebruikt?
- Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia?
- Typografie: Is er goed gebruik gemaakt van typografie?
Techniek
- W3C standaarden: Voldoet de site aan de W3C standaarden?
- Snelheid: Laadt je website binnen afzienbare tijd (minder dan 8 seconden)?
- Veilig: Werkt je website via een SSL-certificaat?
- Foutloos: Werkt de site zonder fouten?
Wellicht is het nuttig om je eigen website op deze criteria te beoordelen. Misschien kom je tot de conclusie dat je site zo slecht nog niet is.