Inbound Marketing

Wil je een doeltreffende presentatie op het internet zodat potentiële klanten jouw product of dienst weten te vinden? Wil je dat jouw organisatie meer omzet genereert en kan groeien? Dat kan met Inbound marketing.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een marketingmethode, die de afgelopen jaren heel populair is geworden. Inbound marketing gaat uit van het principe: wordt online gevonden door je potentiële klant vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, zoals advertenties, direct mailing en tele-marketing.

De term “Inbound marketing” is bedacht door de oprichters van de Amerikaanse softwareontwikkelaar HubSpot.

Over het algemeen bestaat de inbound marketingstrategie uit de volgende 6 stappen:

  1. definieer je doelgroep
  2. maak relevante online content voor je doelgroep
  3. optimaliseer deze content voor de zoekmachines (SEO)
  4. promoot online deze content (via Social Media en bloggen)
  5. converteer je bezoekers naar klanten met behulp van geautomatiseerde e-mail
  6. maak van je klanten ambassadeurs.

Schematisch ziet dat er als volgt uit:

Inbound marketing

Het verschil met traditionele (outbound) en inbound marketing

Traditionele marketing wordt ook wel Outbound marketing genoemd. Met traditioneel marketing probeer je aandacht te trekken van je potentiële klanten op momenten dat jij dat wil. Je houdt dus geen rekening met de ontvanger; je schreeuwt je boodschap de wereld in. Denk bijvoorbeeld aan radio, televisie, magazines en kranten. Of online moet je denken aan betaalde advertenties via zoekmachines op websites, externe blogs, social media en mobiele apps.

Met Inbound marketing doe je eigenlijk het tegenovergestelde. Je definieert hierbij je ideale doelgroep. Voor deze personen ontwikkel je de content die antwoord geeft op de vragen die zij hebben. Je zorgt voor een goede vindbaarheid van je content zodat de juiste persoon, op zijn of haar moment vindt wat hij of zij zoekt.

outbound versus inbound marketing

De tools voor inbound marketing

Om de potentiële klanten naar je toe te trekken kun je allerlei tools in te zetten. Hieronder een schematisch overzicht:

 

inbound marketing met tools

Het Inbound marketing sales proces

Het inbound marketing sales proces bestaat uit de volgende 3 fases:

  1. Bewustwording
  2. Afweging
  3. Beslissing

Fase 1. Bewustwording

De potentiële klant heeft een behoefte en een vraag. De klant wordt zich bewust van zijn pijnpunten en gaat online op zoek naar mogelijke oplossingen. Jouw inbound marketingactiviteiten moeten hier op inspelen. Je moet dus duidelijk hebben wat de vraag of het pijnpunt is van jouw potentiële klant.

Fase 2. Afweging

De potentiële klant gaat onderzoeken wie aan zijn behoefte kan voldoen, wie zijn vragen kan beantwoorden en zijn pijnpunten op kan heffen. Hij zoekt naar alternatieven, zoekt naar de verschillen en bepaalt hoeveel prioriteit zijn probleem heeft.  In deze fase moet je waardevolle content leveren.

Fase 3. Beslissing

Na zijn onderzoek en het vergelijken van de verschillende oplossingen, heeft de klant zijn eisen duidelijk. De goed geïnformeerde klant maakt nu zijn keuze.

marketing sales pipeline

 


Hulp nodig bij inbound marketing?

Wij kunnen  je adviseren en begeleiden met een effectieve strategie of zetten voor jou de juiste middelen in om je doel te bereiken. Wij zijn hebben verstand van online marketing én techniek. Heb je vragen of wil je eens van gedachten wisselen over inbound marketing bel 026 – 737 00 18 voor een persoonlijke toelichting of neem contact met ons op. Wij zijn je graag van dienst.