Hoger in Google

Hoe kom ik hoger in Google? Het is een van de belangrijkste vragen die een ondernemer zich kan stellen. Je online vindbaarheid is natuurlijk heel belangrijk voor het succes van je bedrijf. Je positie in Google is immers heel belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat minder dan 5 % van de bezoekers doorklikken naar de tweede pagina met zoekresultaten? Hoger in de Google zoekresultaten is één van de speerpunten waar we ons bij de ontwikkeling van je website op richten.

Google is de belangrijkste factor voor online succes

Het is een gedurfde uitspraak: het is toch je website die het werk moet doen? Als je al grote naamsbekendheid hebt, of succesvolle offline methoden hebt om directe bezoekers te krijgen is dat natuurlijk waar. Bij de meeste projecten is Google echter de belangrijkste factor in het verkrijgen van bezoekers. En zonder bezoekers is je website niet veel waard. Daarom is het belangrijk te begrijpen hoe Google  een website tussen de zoekresultaten weergeeft, en waar de zogenaamde ‘ranking’ op gebaseerd is. Dit heeft onder andere te maken met SEO-termen, dwell-time, backlinks en linkbuilding,  en content zelf. Maar ook de beschrijving en titel van de pagina, de opmaak en de afbeeldingen kunnen een belangrijke rol spelen. 

Dat is dus best veel om allemaal zelf bij te houden. Daardoor zien we het vaak dat ondernemers die hun website zelf van content voorzien het moeilijk vinden om op de eerste pagina van Google te komen. Wij geven je graag advies over hoe je je website zó kunt optimaliseren dat je hoger in Google komt.

Google brengt je bezoekers

Iedereen weet dat de meeste bezoekers via Google komen. Natuurlijk zijn er ook andere zoekmachines (zoals bijvoorbeeld het nieuwe anonieme DuckDuckGo), maar deze vervullen maar een klein segment van de markt.

In 2015 verwerkte Google nog zo’n 65% van de zoekopdrachten, nu is dat meer richting de 95%. 

Je kunt je voorstellen dat je positie in Google heel bepalend is voor je online succes. Tijd dus om te begrijpen wat de belangrijkste factoren zijn van je Google ranking.

95% van de clicks zitten op de eerste pagina

De CTR van websites, gebaseerd op hun Google positie

De eerste pagina op Google is verreweg de belangrijkste. Uit verschillende tests komt naar voren dat de click through ratio (CTR), het percentage van de Google-zoekers dat op de website klikt, na de eerste pagina onder de 2% ligt.

 Sterker nog, minder dan 10% van de bezoekers klikt op het vierde resultaat. De top 3 resultaten zijn samen goed voor bijna 75% van de clicks. 

Het verschil tussen het eerste en het tweede resultaat is ook enorm: het eerste resultaat krijgt bijna twee keer zo veel clicks  als het tweede resultaat. Hoog tijd dus om te zorgen dat jouw website op NR. 1 komt te staan.

SEA adverteren voor positie #1

Waar SEO staat voor search engine optimalisation, staat SEA voor search engine advertising. Het gaat dus om je online vindbaarheid: advertenties kunnen je organisatie of product op een effectieve manier onder de aandacht brengen.

Adverteren met Google’s Ads is heel makkelijk. Het opzetten van een campagne is zó gedaan, en je kunt heel gemakkelijk zelf aangeven hoe veel je wil betalen, en op welke zoektermen de reclame voor jouw project of product gemaakt moeten worden. Het probleem is vaak het kiezen van de juiste zoektermen. Als je de juiste zoektermen kiest, kun je dus met Google Ads bovenaan in de zoekresultaten komen te staan.

Zoekwoorden instellen voor een

Hoe kom ik hoger in Google?

Een goede manier om je website hoger in Google zoekresultaten te laten komen is door een online marketing campagne te starten. Google’s algoritmes zijn in wezen heel eenvoudig: het kiest goede websites die door veel mensen worden bezocht, en plaatst ze bovenaan de zoekresultaten. Daarnaast laat Google snippets zien van stukken content die precies aansluiten op de zoektermen. Zonder al te ver in te gaan op de technieken die Google gebruikt om je website te indexeren: de vijf belangrijkste stappen om hoger in Google’s zoekresultaten te komen.

Content is key

Het belangrijkste deel van je website is de content. Welke teksten er op je website staan, hoe lang ze zijn en hoe goed ze geschreven zijn is allemaal een indicator voor Google. 

Stel: je runt een business als binnenhuis architect. De teksten die op jouw website staan moeten dan iets te maken hebben met de zoektermen waar je op gevonden wilt worden, bijvoorbeeld: ‘inrichten nieuw huis’, ‘moderne inrichting’, en ‘architect’. Als je content hebt over ‘meubels kiezen’ of over ‘styling in huis’ kan Google zelf de link leggen tussen de zoektermen en jouw content.

Het is makkelijk om je te verliezen in de wirwar van SEO, SEA en online marketing. Vergeet daarom niet: jij bent de expert. Laat je expertise zien, en schrijf die dingen waar je veel van weet. Als de content goed is, vindt Google je vanzelf.

Linkbuilding

Voor Google is het Internet weinig anders dan een popularity contest.  De tweede belangrijke indicator voor de kwaliteit van je website, naast je content, is de links die jouw website uitgaan en binnenkomen. 

Google indexeert een ongelooflijk grote hoeveelheid websites: daarbij kijkt GoogleBot ook naar de verwijzingen die er bestaan naar jouw website. Als je bijvoorbeeld goede artikelen schrijft over de nieuwe trends van je woning inrichten en andere websites verwijzen daarnaar, ziet Google dat jouw website als het ware een autoriteit is op dit gebied. Hier krijg je ‘punten’ van voor je ranking in de Google zoekresultaten. 

Links naar je content verkrijgen kan je vaak doen door in je nabije omgeving je content onder de aandacht te brengen. Als je content goed genoeg is krijg je daarna vanzelf verwijzingen, en kom je hoger in de Google zoekresultaten.

De eerste pagina hergebruiken

De resultaten op de eerste pagina van Google staan niet voor niet op de eerste pagina. Google heeft ze daar met een reden neergezet. Nu zullen sommige van die resultaten misschien uitblinken in hun unieke content, andere hebben misschien geweldige video’s, en weer andere toppers springen er uit door een groot publiek in één bepaalde niche. Het kan vaak lijken alsof je nooit genoeg kan doen om te concurreren met zo veel (vaak gevestigde) websites en projecten. Maar dat is niet waar. Integendeel, door slim gebruik te maken van wat je vind op de eerste pagina kan ook jouw website daar belanden.

Sterker nog: als je goed gebruik maakt van beproef SEO technieken kun je bóven al bestaande websites uitkomen. Hoger in Google kom je dus niet door het wiel opnieuw uit te vinden, maar door bepaalde technieken van al werkende zoekmachine-vriendelijke websites te imiteren. LET WEL OP dat je geen content knipt en plakt. Plagiaat straft Google genadeloos af. 

Regelmatig vernieuwen

Regelmaat is één van de sleutel aspecten voor Google. Net als bij wetenschappelijke onderzoeken en krantenberichten: oud nieuws is geen nieuws. De leeftijd van je artikelen is een belangrijke factor voor Google’s algoritme. Zorg er daarom altijd voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Dit is niet alleen interessant voor je lezer, maar houdt ook Google geïnteresseerd in jouw website.

Social Media

Je aandacht op social media kan je positie in de Google zoekresultaten verhogen. Hoe kan dat? Google zit toch niet op Facebook? Nee, maar wel op Twitter. En wat veel belangrijker is: als je door social media meer verkeer trekt naar je website, ziet Google dat je website populair is. 

Daarna is er voor Google maar één logische conclusie te trekken: deze website is populair, dus het zal wel een goede website zijn. De volgende keer dat iemand zoekt naar termen die op jouw website staan, zal Google geneigd zijn om je hoger in de zoekresultaten te zetten – simpelweg omdat je al heel populair bent.

Waar wil jij op GEVONDEN WORDEN?

bekijk of jouw website gevonden wordt op je zoekwoorden

Onze expertise brengt je naar #1

Dialogus biedt je een totaalpakket aan. We verzorgen het ontwerp, de ontwikkeling, de hosting, en de marketing. Maar we doen nog veel meer – zo ben je er verzekerd van dat je van A tot Z geholpen wordt. En zelfs na de ontwikkeling blijven we je website beheren – zodat het technisch en qua content in orde blijft.

All-In webdesign

Dialogus biedt 100% service. Van A tot Z. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze online totaalstrategie.

Jaren ervaring

Dialogus is begonnen in 2001. Van een website-only eenmanszaak zijn we inmiddels uitgegroeid tot een flexibel full-service internetbureau.

Technisch perfect

We dragen er de hoogste  zorg voor dat je website technisch perfect is. Hoe we dat doen? Zorgvuldig programmeren, en je website onderhouden.

wat kost een Website laten maken?

Websites bestaan in alle soorten en maten – en dat brengt een heel variabel prijskaartje met zich mee. Het meest eerlijke antwoord op de vraag “hoeveel kost een website laten maken” is dus “dat hangt er van af.” Voor een heel simpele website met minder dan 10 pagina’s, waar je zelf de content en look-and-feel aan kunt leveren kan je al voor € 699,- online hebben. Grotere websites zijn eigenlijk altijd maatwerk. En hier geldt dus ook: als je het goed wilt doen, dan kost het veel tijd. Dialogus denkt graag met je mee over een efficiënte aanpak. We zijn altijd volledig transparant: je krijgt wat we beloven, en zit nergens aan vast.

Je Dwell Time vergroten

Hoe je een bezoeker omtovert tot klant – dat is waar we ons op richten. Dat betekent dus dat ze moeten blijven plakken!

Tips & Tricks voor Clicks

We geven je tips en laten je expert tricks zien waarmee je zelf content kan schrijven die clicks opleveren.

je niche vinden

We helpen je in de zoektocht naar de niche zoektermen die jouw website bij het juist publiek onder de aandacht brengen.

Laten we praten.